Yinyang, la teoria de la correlativitat - Sufi.cat
5665
post-template-default,single,single-post,postid-5665,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-13.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
Yinyang, la teoria de la correlativitat. Foto

Yinyang, la teoria de la correlativitat

Yinyang és la teoria científica de la correlativitat. Tot està interconnectat. Tot està en correlació. Tot s’afecta mútuament, poc o molt. Res queda mai al marge de res.

La teoria del yinyang és la de l’aleteig de la papallona. El simple aleteig d’una papallona pot sentir-se a l’altra banda del món, diu la dita. Cada moviment té un impacte, i aquest impacte té repercussions en el conjunt del món. L’univers no és un escenari extern. Si canvien les diferents peces que formen un món canvia el món sencer.

La unitat i la multiplicitat

La teoria del yinyang és una teoria que parla de la unitat (el yinyang) i la multiplicitat (el yin i el yang i tots els matisos entre aquests dos pols) i que vincula l’una amb l’altra, fins al punt de convertir-les en dues cares d’una mantexia moneda. Inseparables entre si, la unitat i la multiplicitat conformen una realitat yinyang que no permet que una de les seves naturaleses s’escapi de l’altra.

Cada cos que existeix funciona com a peça i, alhora, com a part d’un engranatge: res te sentit separadament de les altres coses. La teoria dels correlatius ens diu que el conjunt de les coses no pot ser reduït a un tot homogeni o uniforme, perquè la pluralitat del deu interior és viva. També ens diu que les peces que conformen aquest tot no poden ser considerades en si mateixes, com a peces separades o aïllades, perquè la seva existència i sentit desprèn d’allò que no son elles.

La unitat és possible gràcies a la pluralitat, i la pluralitat és possible gràcies a la unitat. Ni l’univers no és en última instància una sola cosa, ni tampoc les peces que el conformen són realment múltiples. El món en vivim no és ni un ni múltiple. Nosaltres tampoc.

Ni un ni múltiple

Què tenim, aleshores, si no existeixen ni l’u ni el múltiple, si no tenim un univers en si, ni tampoc una multiplicitat de coses en si mateixes? Tenim un yinyang, vet-ho aquí. Tenim un món adual, és a dir, un escenari (una realitat, una vida, un procés, un dao) de perplexitat que no s’ha entendre al marge de les peces que el conformen, de la mateixa manera que tampoc hem de considerar que aquestes peces poden ser concebudes sense aquest escenari que les allotja. És així de senzill, no hi ha més.

Yinyang es una teoria que deconstrueix la idea de que el tot i la part puguin ser entesos com a conceptes diferents, i aplega les dues nocions en una sola realitat plural, que no deixa de ser singular pel fet de ser plural, ni deixa de ser plural pel fet de ser singular.

La teoria del yinyang és senzilla i complexa al mateix temps. És fàcil d’entendre i difícil de digerir. És senzill explicar-la, però difícil aprehendre-la. No és una teoria que parli del tot. Tampoc és una teoria que afecti a cap part en particular. És senzillament la teoria que descriu la correlativitat.

No Comments

Post A Comment

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies